Hoppsza | sztorik önkéntesektől

EVS önkénesség egy svéd camphillben

2017. augusztus 01. 11:30 - Mokos Béla

Trautmann Eszter EVS önkéntes írása

Amit rólam érdemes tudni, Eszternek hívnak, 24 éves vagyok, és az életem egy nagyon meghatározó részén vagyok túl. Kicsit több, mint egy éve olvastam arról a projektről, amire később jelentkeztem is, és amiről ez a beszámoló szólni fog. Nagyon érdekes volt a projektleírás, és mivel nagyon érdekelt és vonzott Svédország, gondoltam, belevágok. Így mikor elfogadtak, mint önkéntest és megvolt a projekt kezdő dátuma, elkezdtem tervezni az utam.

20090305100928.jpg

A projekt helyszíne egy nagyon kedves falu Stockholmtól északabbra, de ennek ellenére nem kellett jegesmedvékkel hadakoznom egyszer sem és nem is kutyaszánon érkeztem. Mindenesetre az ide vezető utam végtelen hosszúnak tűnt, bár ez talán inkább a stressznek volt betudható. Amikor megérkeztem – megérkeztünk, ugyanis útközben találkoztam egy önkéntes társammal – egy nagyon kedves hölgy fogadott, aki körbevezetett minket a Camphillen, és megmutatta, hogy hol fogunk lakni. A hely különböző lakóházakból és egységekből áll, van egy farm, ahol van két lakóház, és a kert, ahol krumplit, paradicsomot, és egyéb növényeket termesztenek, amik jól eléldegélnek akár 15-20 fokban is, illetve állatok laknak, mint tehén, malac. Ezenkívül van egy központi egység, ahol egy ácsműhely, egy szövöde és egy pékség található, illetve két lakóház. A harmadik egység a konyha és az azzal egybekötött lakóház.

received_10154334045651845.jpeg

A házakban mérettől függően 3-4-5 értelmi fogyatékos személy él, velük laktunk mi, önkéntesek is, illetve az itt dolgozók segítik a mindennapi életüket. Hétköznap napközben az itt lakókkal együtt szakemberek által vezetett workshop-okban dolgoztunk, úgy mint a pékség, farm, szövöde, ácsműhely és a konyha. Ezeken a helyeken vagy olyan munkát végeztünk, amit a lakók nem tudtak volna egyedül elvégezni, vagy előkészítettünk számukra munkaeszközöket, így könnyítve a szakemberek és az ő munkájukat is.

1471741_908244715871158_546422443402699311_n.jpg

Mindezeken túl volt egy projektünk, az úgynevezett „volunteer-café”, amikor különböző süteményeket készítettünk mindenkinek, kvázi mint egy kávézóban. Egész eddig többes számban írtam, de azt nem mondtam, hogy kik azok a „mi”. Ebben a projektben négyen vettünk részt önkéntesek, egy lány Németországból, egy lány Csehországból, egy fiú Romániából, és én. Nagyon jól kijöttünk már a legelejétől fogva, és azt gondolom, hogy több szempontból is nagyon jó, hogy ilyen sokan voltunk. Egyrészt így nem éreztük magunkat olyan egyedül, másrészt így nem csak a svéd kultúrát ismerhettük meg, hanem egymásét is. Úgy érzem, hogy ez az év nagyon tanulságos volt, nagyon sok mindent tanultam magamról, illetve másokról, más kultúrákról is. Egyszer feltették nekem a kérdést, hogy ha lenne egy varázspálcám, és újra végigcsinálhatnám-e ezt az évet, megtenném-e. Gondolkodás nélkül azt válaszoltam, hogy igen. Minden kihívásával együtt, úgy mint a nyelvtanulás, beilleszkedés, stb., életem egyik legjobb döntésének tartom, hogy eljöttem ide, és megismertem az itt élő és dolgozó csodálatos embereket. Ahhoz egy szakdolgozat hosszúságú beszámoló kellene, hogy elmondjam, mennyire hálás vagyok mindazért a szeretetért és kedvességért, amit tőlük kaptam. Semmit nem csinálnék másképp, és csak remélni tudom, hogy a következő önkéntes(ek) is annyira boldog(ok) lesz(nek) itt, amennyire én voltam, vagyok, és leszek mindig, amikor visszalátogatok.  

wp_20150623_017.jpg

Jaj és majdnem kihagytam, a „fika” a legeslegjobb svéd szokás a földkerekségen! Kötelezővé kellene tenni mindenhol. Ez arról szól, hogy a svédek leülnek, isznak egy kávét, esznek valamit és beszélgetnek fél órán keresztül. Ez az idő kihagyhatatlan, szent és sérthetetlen.

 

Trautmann Eszter Svédországban EVS önkéntes az Erasmus+ program támogatásával.

Ha szeretnél te is EVS önkéntes lenni, az itt található jelentkezési lap kitöltésével tudod elindítani a folyamatot.

Az Európai Önkéntes Szolgálatról itt találsz részleteket.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hoppsza.blog.hu/api/trackback/id/tr2212708130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása