Hoppsza | sztorik önkéntesektől

Hogyan alakult át az EVS projektem témája

2017. február 08. 15:32 - Mokos Béla

Sárga Noémi, EVS önkéntes írása

EVS projektek esetében gyakran előfordul, hogy valami egészen más dolgot fogsz csinálni, mint amire eredetileg jelentkeztél, vagy amire számítottál. Lehet jobb, lehet rosszabb, az én esetében igazából csak teljesen más lett.

img_4855.jpg  

Amikor áprilisban Skype interjúm volt, akkor a feladatom a következőről szólt: Youth Center-ben hátrányos helyzetű fiatalokkal való foglalkozás, akiknek pl.: az egyik szülője börtönben van. Bár ez egy elég tág leírás, de nekem akkor ennyi elegendő volt. Úgy gondoltam, ez teljesen bele illik a pszichológiai tanulmányaimba, hiszen bármi, aminek köze van emberekhez, az nekem hasznos, hányattatott sorsú gyerekekkel foglalkozni pedig különösen.  

Miután megérkeztem hamar kiderült, hogy mégsem ez lesz a feladatom. Négy különböző projekt van a szervezetemnél, tehát nem mindenki ugyanazt csinálja. Egy másik, német lány csinálja még ugyanazt, amit én. Az elején spanyolos módon szinte semmit nem mondtak, csak annyit, hogy várjuk és legyünk türelmesek, amíg elintézik a dolgainkat. Addig is néha teljesen haszontalan feladatokat adtak, egyszer el kellett mennünk halloween-i ünnepségre dolgokat venni az egyik dolgozóval, ahol semmit nem csináltunk, csak szobroztunk, amíg ő bevásárolt. Csak nekünk kettőnknek dolgoznunk kellett egy kis falusi halloween-i mulatságon, ahol részt vettünk a gyerekek ijesztgetéseben. Mivel akkor már a többiek napi rendszerességgel dolgoztak, mi meg semmit nem csináltunk, így nem mertünk nemet mondani erre. Szerencsére ezek után már nem kaptunk ilyen jellegű feladatokat. 

Részt vettünk egy iskolai programban is, aminek a célja a gyermekek érzéknyítése volt a menekült válsággal kapcsolatban. Feladatokon keresztül tapasztalták meg, mikkel kell a menekülteknek megküzdeniük: lebombázott otthon, víz és élelem hiány, bizonytalanság, az otthon elhagyása és a nyelvi nehézségek. 

Mi a nyelvi nehézségeket mutattuk be, akkor pont jó volt, hogy nem beszéltem még spanyolul, mert fordítani kellett nekem. Látták, hogy valakire mindig szükségem van, hogy fordítson, és nélküle nem lehetséges a kommunikáció köztünk sem. Kitaláltuk, hogy elmondok pár mondatot nekik magyarul, hogy érezzék, milyen, amikor nem értenek semmit egy másik nyelvből. Hihetetlenül vicces volt, milyen arcokat vágtak, amikor meghallották a magyar nyelvet!

Egy hónap telt el, amire megszervezték, gyakorlatilag a teljesen új projektünket, ami az iskolai angol nyelvi órákon való részvétel lett és azok támogatása, segítése, leginkább az ,,oral skills” fejlesztése. Ekkor tudtuk meg igazából, hogy a Youth Center nyitvatartása miatt úgy gondolták, nem tudnánk hatékony munkát végezni. 

Számomra ez sokkal kényelmesebb munka, mert angolul beszélek, ami nem okoz nehézséget: kiállni egy osztály elé szintén nem kihívás. Ennek előnye és hátránya is van. Maradhatok a munkám terén a komfort zónámban, azonban ez nagyban megnehezíti a spanyol tanulást. Emiatt lassabban is fejlődök, mint a többiek. A beosztásom tele van 1-2 órás szünetekkel, amit nehéz hasznosan tölteni.  Egy- egy tanár nem együttműködő, nem fogadja el a javaslataimat és nem nyitott az ötleteimre. Előfordul, hogy egész órán csak ülök a tanár mellett és hallgatom, ahogy nyelvtant magyaráz. 

Decemberben az egyik iskolában tanár váltás volt, és az új tanár annyira nem volt felkészülve arra, hogy ott leszek, és fogalma sem volt, hogyan kellene együtt dolgoznunk, hogy azzal kezdte az órát: ,,akkor most a Noémi elmagyarázza nektek hogyan kell használni ezeket az igeidőket”. Angolul beszélni és angolt tanítani két egészen különböző dolog, amire se felkészülve nem voltam, se nem vagyok rá kompetens. Hiába tudom használni az ige időket, de elmagyarázni a szabályokat a teljesség igényével nem tudom, főleg nem úgy, hogy négy évvel ezelőtt tanultam utoljára angol nyelvtant.  Beletelt pár hétbe, mire tudatosítani tudtam a tanárban, hogy én nem tanár vagyok, és nem az a feladatom, hogy nyelvtant tanítsak. Már csak azért sem, mert az EVS szabályrendszer kimondja, hogy nem helyettesíthetünk fizetett munkaerőt. Ez az oka annak is, hogy mindig a tanárral együtt vagyok az órákon, hivatalosan nem lehetek benn egyedül az osztállyal. 

Sosem szerettem volna tanár lenni, most mégis gyakorlatilag ez a munkám  8 hónapig. Maga az angolul beszélés önmagamban nem jelent nagy kihívást, de azért így is van kihívás a mindennapokban. Összesen 10 tanárral kell együtt dolgoznom, és megtalálni a közös hangot. Asszertíven kell kommunikálni velük, annak érdekében, hogy hasznosan töltsük azt az időt, amíg ott vagyok, és megvalósíthassam az ötleteimet. A diákokat minden egyes alkalommal motiválni kell arra, hogy részt vegyenek a feladatokban, játékokban. Igyekszem rávilágítani arra, hogy mennyire fontos  számukra az idegennyelv ismerete. 11-40 éves korosztályt tanítok, ez különösen változatossá teszi az órákat. Nagyon rugalmasnak kell lennem, hogy ilyen különböző korosztályú emberekkel tudjak együtt dolgozni, máshogy kell motiválni őket a tanulásra. Plusz kihívást jelent így a saját spanyolt tudásom fejlesztése, mert nekem kell keresnem a lehetőségeket, hol és kivel tudok gyakorolni. 

Legnehezebb benne talán az, hogy igyekszem átadni egy hasznos tudást, amire sajnos a diákok nagy része nem nyitott, nem motivált, és folyamatos ellenállásba ütközöm, de ugyanakkor van mindig egy-egy diák, aki miatt mégis úgy gondolom, hogy megéri a fáradság. De ez már egy következő bejegyzés témája!

Az eredeti bejegyzés itt olvasható: https://sarganoemievs.wordpress.com/2017/02/01/az-en-evs-projektem-es-a-kihivasok/

Sárga Noémi a Spanyolországi Elche-ben önkéntes. Fogadó szervezete az Ayuntamiento de Elche.

Küldő szervezete a Fiatalok a Vidékért Egyesület.

Ha szeretnél te is EVS önkéntes lenni, az itt található jelentkezési lap kitöltésével tudod elindítani a folyamatot.

Az Európai Önkéntes Szolgálatról itt találsz részleteket.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hoppsza.blog.hu/api/trackback/id/tr4212237932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása